3 AI Saker Som Förändrar Hur Företag Arbetar

Den legendariska datorforskaren Douglas Engelbart ska ha sagt att ”den digitala revolutionen är mycket mer betydelsefull än uppfinningen av skriften eller till och med tryckpressen”. Revolutioner av den här kalibern inträffar när en ny teknik överträffar begränsningarna hos tidigare innovationer. Tryckpressen gjorde slut på det tidsödande manuella kopierandet av manuskript. Digitaliseringen krossade barriärerna för insamling, analys och spridning av enorma mängder information. Det ledde till snabbare affärsprocesser, nyskapande affärsmodeller och den globalt uppkopplade världen som vi känner som internet. Nu håller den digitala revolutionen på att ersättas av AI-revolutionen. Den här gången kommer omvandlingen av industrin att ske i en hastighet, skala och omfattning som får tidigare förändringar att blekna. Enligt en ekonomisk analys kommer utvecklingen inom AI och tech/IT-sektorn att skapa lika mycket värde under de kommande fem åren som under de föregående tio. Detta signalerar genomgripande omvandlingar i andra branscher.

Tre områden där AI kommer att förändra spelreglerna för företag

Med IT och digitalisering som grund, överträffar AI-revolutionen begränsningar inom minst tre viktiga områden för företag:

  1. Den möjliggör kontinuerlig företagsutveckling istället för återkommande transformationer.
  2. Den använder realtidsinformation istället för att förlita sig på programvara som uppdateras med jämna mellanrum.
  3. Den sammanför flera typer av data istället för att vara begränsad till en enda sorts information, som bara text eller bild.

Idag utnyttjar ledande företag dessa banbrytande egenskaper hos AI i strategier som skiljer dem från konkurrenterna. Samtidigt omdefinierar de hur människor och maskiner arbetar tillsammans.

Kontinuerlig företagsutveckling

Snabba förändringar i konsumenternas åsikter, geopolitik och global ekonomi har utsatt den digitala erans statiska natur för enorm press. Företag har inte längre lyxen att kunna göra periodiska förändringar som bestäms av uppgraderingar av programvara. De måste nu anpassa sig dynamiskt till förhållanden som kan förändras nästan över en natt.

Tänk på hur Netflix, trots hård konkurrens, behåller sin ledande position inom streamingbranschen genom att utnyttja AI för att kontinuerligt utveckla sin verksamhet och öka användarnas engagemang. AI-algoritmer analyserar till exempel användardata som visningshistorik, preferenser och till och med tidpunkten på dygnet då användarna tittar på innehåll. Det gör att Netflix kan erbjuda mycket personliga rekommendationer. Därmed säkerställs att varje användares upplevelse blir unik och engagerande. Denna AI-drivna nivå av anpassning har varit mycket framgångsrik. Upp till 80 % av innehållet som tittas på Netflix kommer från rekommendationer.

Även miniatyrbilderna för varje titel som visas på en Netflix-användares skärm är personliga. AI används för att skapa och välja ut vilka miniatyrbilder – som hämtas från de tiotusentals stillbilder som varje film består av – som bäst engagerar tittarna. Ytterligare anpassning uppnås genom adaptiv bitrate-streaming. AI används för att optimera kvaliteten på streaming beroende på användarens internethastighet och enhetens kapacitet. Metoden minimerar buffring, säkerställer en smidig tittarupplevelse som är nödvändig för att bibehålla användarnas nöjdhet och minskar kundbortfall.

AI hjälper även Netflix att analysera tittarmönster och feedback för att identifiera vilka typer av innehåll och teman som är populära bland tittarna. Men för att använda den AI-drivna datan till att producera innehåll som tilltalar Netflix mångskiftande publik krävs det erfarenhet och kreativitet från människor. Det är ju trots allt människorna som fattar de slutgiltiga besluten om investeringar i innehåll och marknadsföringsstrategier.

Under sina 27 år har Netflix utvecklats flera gånger. År 1997 började det som en DVD-uthyrningstjänst via postorder, två år senare tillkom en modell med månadsabonnemang. År 2002 börsnoterades företaget, 2007 introducerades streamingtjänsten och 2013 började de producera eget material. Idag är Netflix en stor aktör inom underhållningsbranschen med fler än 280 miljoner abonnenter över hela världen. Inte så konstigt att grundaren Reed Hastings gav ut boken ”No Rules Rules: Netflix and the Culture of Reinvention” (skriven tillsammans med Erin Meyer) år 2020. Men nu har dessa återkommande utvecklingar, som skedde med några års mellanrum, ersatts av AI-baserade utvecklingar som sker utifrån miljarder datapunkter och individuella anpassningar varje sekund, varje dag.

Realtidsinformation

Traditionella informationssystem arbetade med fördröjning, oavsett om det var varje kvartal, månad eller till och med dag. Däremot är AI alltid på, lyssnar, lär sig och anpassar sig direkt till nya data. Företag kan nu reagera på förändrade krav och växande kundförväntningar med oöverträffad precision och flexibilitet. Den gamla modellen, som byggde på instruktioner från programmerare, kan helt enkelt inte mäta sig med AI:s realtidsbaserade, adaptiva information som fokuserar på användarnas individuella behov.

Se på de innovativa sätt som videoplattformen TikTok använder realtidsinformationsteknik på för att få användarna att i genomsnitt spendera 34 timmar per månad i appen. Det är mer än på någon annan social medieplattform. TikToks rekommendationsalgoritm, känd som ”For You”-sidan (FYP), använder realtidsdata för att analysera användarinteraktioner, som gilla-markeringar, delningar, kommentarer och visningstid. Det gör att TikTok kontinuerligt kan uppdatera och finjustera det innehåll som visas för varje användare. På så vis säkerställs en mycket personlig och engagerande upplevelse. Samtidigt övervakar och filtrerar AI-system i realtid innehåll tillsammans med mänskliga moderatorer för att säkerställa att det följer communityns riktlinjer och lokala kulturer. AI analyserar även aktuella ämnen och hashtags i realtid och identifierar det mest relevanta och populära innehållet för användarna. På det viset hålls användarna engagerade med de senaste trenderna och virala utmaningarna. Realtidsdata används också för att förutse användarbeteende och preferenser. Det garanterar att användarna förblir engagerade och att annonsörer uppnår bättre målgruppsanpassning och ROI. För skapare av innehåll tillhandahåller TikTok AI-drivna verktyg i realtid, som automatisk videoredigering, AR-effekter (augmented reality) och musiksynkronisering. De här verktygen hjälper kreatörer att snabbt och enkelt producera högkvalitativa videor, vilket främjar kreativitet och engagemang.

TikToks användning av realtidsinformation och AI representerar en betydande utveckling inom människa-datorinteraktion. Till skillnad från tidigare teknik som förlitar sig på statisk data, lär sig TikToks system kontinuerligt och anpassar sig till användarnas preferenser. I grund och botten samarbetar systemet med användarna för att skapa dynamiska och engagerande upplevelser. Användarna hjälper också till att driva träningen av plattformens algoritm, som lär sig av användarnas beteende för att finjustera sina rekommendationer. I plattformens hybridsystem för innehållsmoderering förstärks människor, inte ersätts, av AI-verktyg. Det ger resultat som varken maskiner eller människor skulle kunna uppnå ensamma. På samma sätt förenar de AI-drivna verktygen som TikTok tillhandahåller skapare maskinintelligens och mänsklig kreativitet för att förbättra den totala kvaliteten på innehållet på plattformen.

Sammanfogning av flera typer av data

Den digitala eran fokuserade på ettor och nollor. AI-revolutionen är ”multimodal”. Det betyder att AI-system nu kan bearbeta information från olika typer av källor, inklusive text, bilder, ljud, video och andra sinnesintryck. Vi människor har förstås alltid varit multimodala och bearbetat och sammanfogat alla möjliga typer av information i den verkliga världen. Med multimodal AI har vi nu en teknik som härmar vår förmåga att tolka och integrera ett brett spektrum av information och som kan kommunicera och interagera med oss var vi än befinner oss. Det kan ske på ett sätt som passar våra preferenser, vår omgivning och våra avsikter. Multimodal intelligens är inte längre något som bara intelligenta varelser ägnar sig åt. Den används nu av ett antal ledande företag inom olika branscher.

Inom detaljhandeln använder stora ”bricks and clicks”-företag multimodala AI-system, inklusive naturlig språkbehandling (NLP) och robotik, på innovativa sätt för att förbättra kundupplevelsen och företagets verksamhet. Ett företags AI-drivna kundsupportteknik förstår och svarar inte bara på kunders frågor på ett naturligt, samtalsliknande sätt, utan vidtar även åtgärder, som att hitta beställningar och hantera returer. AI-drivna självutcheckningssystem använder datorseende och maskininlärning för att känna igen varor och effektivisera processen. På så vis minskas väntetiderna och den övergripande effektiviteten förbättras. Företaget omvandlar även samarbetet mellan människa och maskin. AI-drivna smarta kundvagnar utrustade med kameror och sensorer skannar hyllor och övervakar lagernivåerna i realtid. Personalen meddelas när varor behöver fyllas på. I företagets lager transporterar robotar varor. Det minskar den fysiska belastningen på de mänskliga medarbetarna och de jobbar tillsammans för att öka effektiviteten. I företagets distributionscentraler rullas robotiserade gaffeltruckar ut. Människor får därmed möjlighet att skifta från att manuellt lasta av pallar till att hantera och samordna det mest effektiva sättet för robotarna att lasta ur lastbilar. Genom multimodala AI-tekniker och samarbete mellan människa och maskin förbättrar företaget både kundernas upplevelse i butiken och effektiviteten i sin verksamhet.

Inom läkemedelssektorn använder ledande företag och forskningsorganisationer multimodala plattformar för att påskynda arbetet mot individanpassad medicin. Det innebär behandling som är skräddarsydd efter individens omständigheter, symtom och genomik. Ett stort globalt läkemedelsföretag använder till exempel en molnbaserad plattform för att samordna och skala upp analysen av data från kliniska prövningar, bildbehandling, patologi, radiologi, elektroniska patientjournaler (EPJ), bärbar teknik och genomisk data. På så vis får man en precis bild av patienten. Data från EPJ bearbetas på några minuter och bildfiler, som tidigare tog flera dagar att bearbeta, sammanfogas på några timmar. Tekniken stöder företagets 1 300 forskare runt om i världen, som använder dataanalysverktyg för att generera insikter från datan. Det leder till effektivare forskning och utveckling, bättre utformning av kliniska prövningar och bättre matchning av patienter och behandlingar.

Inom tillverkningsindustrin använder en av världens största tillverkare av allt från hushållsapparater till avancerad teknik multimodal AI för att övervaka och förbättra alla aspekter av produktionsprocessen. Multimodal teknik samlar in och analyserar information från olika källor, som ljudsignaler, visuella data och sensorinput från produktionsprocesserna. Ljudsignaler kan till exempel vara ljudet som en komponent gör när den installeras. Sensorer kan rapportera vikten och temperaturen på delar som tillverkas med mycket exakta specifikationer. Mängden data är enorm: I en anläggning är det motsvarande mer än 40 miljoner pappersark per dag. Självoptimerande algoritmer sammanför datan och gör att produktionspersonal kan övervaka utrustningens skick, utföra förutsägande underhåll och arbeta mot nollfel.

Uppkomsten av multimodal AI – förmågan att förstå hur världen fungerar genom olika typer av sinnesintryck – är ett av de viktigaste genombrotten som tar oss närmare artificiell generell intelligens (AGI) på mänsklig nivå. Man har länge trott att det låg många decennier framåt i tiden, men en del experter har på senare tid hävdat att det kan vara mycket närmare än så. Det är fortfarande ett kontroversiellt påstående, men det faktum att en del ledare inom området är villiga att göra det visar hur snabbt AI-revolutionen går framåt.

Framtidens arbete med AI

När AI-revolutionen möjliggör kontinuerlig företagsutveckling, realtidsinformation och multimodal intelligens, måste medarbetarna utveckla sina roller tillsammans med de ständigt förbättrade AI-systemen. På en AI-driven arbetsplats kommer de som kan lära sig och anpassa sig kontinuerligt att lyckas. Flexibilitet, kreativitet och strategiskt tänkande kommer att bli alltmer värdefullt. Med rätt utbildning och en strävan efter livslångt lärande kan medarbetarna dra nytta av den här omvandlingen och positionera sig som viktiga medarbetare i AI-drivna företag. Den här förändringen markerar ett nytt kapitel i arbetets historia, och för de företag och medarbetare som är beredda att anpassa sig finns det stora möjligheter.

Relaterat

Från Vision till Kod: Hitta de Bästa Utvecklarna för Din Startup

En guide för startups om hur man hittar och anställer de bästa utvecklarna. Lär dig om viktiga färdigheter, var man ska leta och hur man behåller topptalanger.

Två nya AI-modeller utmanar DeepSeks dominans

DeepSeek har länge varit ledande inom öppen källkod AI, men nu utmanar två nya kraftfulla språkmodeller, en från Allen Institute for AI och en från Alibaba, deras dominans. Läs mer om Tülu 3 och Qwen 2.5-Max i denna artikel.

AI:s påverkan på arbetsmarknaden: 41% av företagen minskar personalen

En djupgående analys av hur AI-utvecklingen påverkar arbetsmarknaden. Lär dig om vilka jobb som är i riskzonen, hur företag anpassar sig, och hur vi som samhälle kan hantera förändringen.

DeepSeek: Den kinesiska AI-appen som alla pratar om

En kinesisk AI vid namn DeepSeek har snabbt blivit populär och skapat stor uppmärksamhet i teknikvärlden, vilket har lett till oro och ifrågasättande bland investerare och experter.